Apparatuur

 

Canon EF 17-40mm f- 4L USM Canon EF 17-40mm f/ 4L USM ( 2002 )

De Canon EF 17-40 mm f/4L USM is een groothoekzoom die al een flink aantal jaren op de markt is.
Hij wordt gebruikt voor landschappen en geeft de mogelijkheid om een fraai perspectief te creëren.
De kortste scherpstelafstand is slechts 28 centimeter.
Op een fullframe camera is het mogelijk om een enorme scherptediepte te bewerkstelligen. De lens is van de L-klasse De scherpte is voldoende, maar in het algemeen is de optische kwaliteit iets minder dan de tweede versie van de 16 – 35 mm. Bij gebruik op 17 mm en een groot diafragma is er duidelijk sprake van viggnetering. Aan te raden is een diafragma te gebruiken van minstens f/5.6 maar beter nog is f/7.1.

Canon 70-200 mm f-4L USM

Canon 70-200 mm f/4L USM ( 2002 )

Ook deze lens is al jaren op de markt, maar voldoet kennelijk nog steeds gezien het feit dat hij nog altijd nieuw te koop is. Door het lage gewicht is het een ideale lens voor op reis. Deze versie stamt uit de tijd dat Image Stabilizer nog niet bestond, maar er is een statiefgondel leverbaar. De lens wordt veel gebruikt voor het fotograferen van landschappen. Voor dieren is de brandpuntsafstand vaak wat gering en de minimale scherpstelafstand is 1.2 meter. Voor vlinders en libellen is dat net te weinig. Optisch gezien is het een prima lens en de prijs is erg gunstig. De opvolger scoort gemiddeld hoger, maar dat geldt ook voor de prijs. U krijgt er dan wel Image Stabilizer bij. Er is ook een f/2.8 uitvoering op de markt. Deze is optisch superieur, maar een stuk zwaarder. Voor reizigers met een toch al volle fototas is iedere halve kilo extra gewicht een overweging waard om het bij de minder lichtsterke uitvoering te houden.

EF 180 mm f-3.5L Macro USMEF 180 mm f/3.5L Macro USM ( 2006 )

 

Deze macrolens van Canon is er één die zijn diensten al vaak heeft bewezen. Door de grote brandpuntsafstand is het mogelijk om op redelijke afstand toch beelden te maken op ware grootte.
De lens is te gebruiken met de 1.4 converter, maar de betrouwbaarheid van de autofocus gaat dan duidelijk achteruit. Vaak wordt er handmatig scherpgesteld of met gebruik van ”Live View”. Ondanks de leeftijd van dit ontwerp is wederom de optische kwaliteit uitstekend.
Er ontbreekt een stabilizer, maar vrijwel altijd wordt er vanaf statief gewerkt vanwege de zeer geringe scherptediepte bij macrofotografie. De statiefgondel kan qua constructie wat slimmer en hopelijk wordt dit met de opvolger verbetert. Het werkt goed, maar er kan een schroefje losraken. Met als mogelijk resultaat dat de lens dan niet meer te draaien is. Voor het overige is het een zeer deugdelijk ontwerp wat tegen een stootje kan.

Canon 500 mm f-4 L IS USMCanon 500 mm f/4 L IS USM ( 1998 )

 

Het telekanon uit de beroemde witte serie. Vooral bij vogelfotografen is deze lens geliefd. Het brandpunt van 500 mm is ideaal ten opzichte van de 400 en 600 mm. Voor wie niet graag met een converter werkt en de grote broer qua gewicht teveel van het goede is, houd deze lens de gulden middenweg aan. Ondanks dat is het gewicht nog altijd bijna vier kilo en zijn er maar weinigen die hem ook wel eens uit de hand gebruiken. Het is een degelijk instrument en na vijftien jaar heeft zich nog nooit een probleem voorgedaan. Met een 1.4 converter beschikt men over 700 mm en heeft men nog steeds een combinatie in handen die optisch goed is. Het type twee wat recent op de markt is gekomen is op alle fronten weer een stap verder ontwikkeld en verbeterd. 

GitzoGitzo

Met het merk Gitzo is het soms een haat / liefde verhouding. Het lijkt er vaak op dat de exclusiviteit die men pretendeert vooral in de prijs tot uitdrukking moet komen. Voor wat betreft de statiefpoten kan ik het merk zeker aanraden.  Deze zijn degelijk uitgevoerd, licht van gewicht, vaak uitklapbaar tot een zeer geringe hoogte en de stabiliteit is prima. Jammer is dat de introductie van nuttige zaken als bijvoorbeeld ” anti leg rotation ” regelmatig lang op zich laat wachten. Over veel van de statiefkoppen ben ik ook minder tevreden. Zo behoeft de duurste vloeistofkop van het merk zeker een nieuw ontwerp en heb ik deze vrij snel na aankoop de deur uitgedaan wegens niet goed functioneren.

Zeker bij statiefkoppen is een mooi uiterlijk meegenomen, maar draait het eigenlijk maar om één ding en dat is de functionaliteit.

Sachtler FSB 6Sachtler FSB 6 ( 2005 )

Jaren geleden, bij de aanschaf van de Sachtler FSB 6 vloeistofkop beweerde men in de winkel dat men nog nooit van het merk Gitzo had gehoord. Andersom was dat hetzelfde, dus ging het hier waarschijnlijk om een ontkenningsfase. Feit is dat men nog nooit een fotograaf in de winkel had gehad die een statiefkop kwam aanschaffen die eigenlijk bedoeld was voor video en filmmakers.

De tip kreeg kwam dan ook van een vogel en natuurfilmer. Kritisch als ik ben over apparatuur heb ik nog nooit een seconde spijt gehad van deze aanschaf. Voor een bedrag wat lager is dan de eerder genoemde Gitzo vloeistofkop, heeft men met deze kop pure degelijkheid in handen.

Alles is met gemakkelijk te bedienen knoppen in te stellen, de mechaniek werkt feilloos en zelfs bij temperaturen van min twintig graden gaat het nog even soepel. Dit geldt voor de instelbare weerstand van de draaiende delen tot en met de counterbalance die ervoor zorgt dat de lens niet voorover valt als men deze loslaat. De garantie gaat zelfs tot min 40 graden Celsius. Het voordeel van een head / bowl systeem is de ingebouwde levelbase. Na instellen kan men 360 graden rond draaien zonder dat de horizon scheef komt te liggen.  SACHTLER is pure kwaliteit en zorgt ervoor dat men zich simpelweg kan concentreren op het fotograferen.

Let wel, voor lenzen zonder statiefgondel en dus verticale stand is deze kop niet geschikt. Overigens zijn hiervoor wel speciale hulpmiddelen verkrijgbaar of men kiest voor het monteren van een andere statiefkop.

Verdere toebehoren:

Canon 1.4 teleconverter
Filters, grijsverloop en polarisatie
Electronische ontspankabel
Fototassen, Think Tank en Lowepro
Hoekzoeker

Canon EOS -1D X Canon EOS -1DX ( 2012 )
Canons topmodel onder de digitale spiegelreflexen. Uitgerust met geavanceerde sensortechnologie, een razendsnel en geavanceerde autofocus en een snelheid van maximaal 14 beelden per seconde, maken van deze camera een echt werkpaard. De geringe hoeveelheid ruis in de hogere iso’s is zeer welkom en bruikbaar. Daarnaast is de body stof en spatwater dicht en is de hanteerbaarheid zelfs voor kleine handen uitstekend. Alle knoppen zitten op de goede plaats en zodoende gaat het veranderen van een instelling bijna op de automaat. Aan dat alles hangt wel een stevig prijskaartje. In de natuurfotografie is een groot scherpstelveld altijd makkelijk, zeker bij bewegende onderwerpen. Ten opzichte van de Mark  4 lijkt dat veld iets kleiner geworden en komt men bij het kiezen van een scherpstelpunt m.b.t. compositie soms een rij tekort. Dit geldt met name in de hoeken van het beeld.
Deze camera is fullframe en dat betekent dat er geen cropfactor aanwezig is.
Canon EOS 1D MARK 4 Canon EOS 1D MARK 4 ( 2009 )

De voorganger van de 1DX en eveneens uitgerust met een nauwkeurig en trefzeker autofocus systeem. Qua ruisprestaties blijft de camera duidelijk achter bij zijn opvolger (schaduwpartijen), maar daar tegenover staat weer het voordeel van de 1.3 cropfactor. De hanteerbaarheid is gelijk aan die van de 1D X evenals de degelijkheid en afdichting tegen stof en vocht.

De getoonde afbeeldingen zijn alleen een voorbeeld van de apparatuur die Jan gebruikt.